lørdag den 31. marts 2012

CYKELHJELM - ELLER IKKE

 
CYKELHJELM - eller ikke! I går morges da jeg var ude at løbe, så jeg 2 cyklister med og 2 uden cykelhjelm på. Dansk Cyklist Forbund siger at 25% af alle danskere kører med cykelhjelm. Hvorfor køre med cykelhjelm: Hvert år bliver op mod 50 cyklister dræbt, og 1600 får alvorlige hovedskader. Seks ud af ti af hovedskaderne kan undgås ved brug af en cykelhjelm, der dækker pande, tindinger og baghoved, og som er indstillet korrekt. - Cykelhjelm.org har til gengæld mange argumenter imod brug af cykelhjelm. Konklusionen fra de hjemmesider (danske, hollandske, amerikanske), jeg har læst, er, at det sundere/mere livsforlængende at cykle uden hjelm - end slet ikke at cykle, fordi motionen er så sund! Hvad gør jeg selv? Har kørt med cykelhjelm i 20 år. Begyndte samtidig med min den gang lille søn.

Ingen kommentarer: