fredag den 1. april 2011

HAVEVEJR! PAS PÅ RYGGEN!


rigtig brug af ryggen 
forkert brug af ryggen

Yes, det er havevejr. 
Det plejer jeg nu ikke at sige, men i år trænger jeg virkelig til at komme udenfor og nyde forårssolen bage, mens jeg roder i haven. – Jeg har i øvrigt en rigtig nem have at ordne, fordi hverken min mand eller jeg er havemennesker - vi er mere ydere end nydere.
Men selv om haven ikke er særlig stor – og der næsten kun er græsplæne, terrasse og sten, så kan jeg nu stadig få ondt i ryggen, hvis jeg ikke tænker mig om.

 
Der er nogle enkelte regler som er vigtige for at havearbejdet er rygvenligt
  • Tøjet – skal være til at bevæge sig i, nå ned om hele ryggen, være varmt, men ikke så varmt, at man bliver klam. Husk der er stor forskel på temperaturen i henholdsvis sol og skygge
  • Skoene – skal sidde fast på foden, have tykke såler (for jorden er stadig rigtig kold)
  • Jeg har aldrig hue på, når jeg arbejder i haven, men for nogle med mindre hår end mig kan det være en god ide med hue eller pandebånd. 30% af den afgivne kropsvarme forsvinder ud gennem hovedet.
  • Hold ryggen ret – så godt som muligt både stående og siddende.
  • Brug en knæbeskytter – specielt vigtigt her i foråret, hvor jorden er kold. Det kan være professionelle knæbeskyttere eller en knæplade. Byggemarkedet har en for ca. 50 kr. – jeg bruger avisen i en plasticpose. (den skal ikke vinteropbevares!)
  • Brug en sækkevogn – den skal kunne reguleres i højden. Skub f.eks. krukken op og ned af sækkevognen. Lad være med at læsse den for tungt. – Sækkevognen er ofte mere praktisk end trillebøren, fordi der ofte ikke skal løftes.
  • Som barn sagde min mor om foråret, at det skulle være 10 grader før vi måtte tage kagen og saftevandet med ud i haven. En okay regel – men som voksne skal vi huske på, at vi har tendens til at nyde solen længere end de 5 min. vi havde ro i bagdelen som børn. Derfor husk at have en dyne eller tæppe i ryggen, når kaffen nydes. Vinden kan være lumsk også selv om der loves op til 18 grader i morgen – og en kold ryg giver øget chance for et hold i ryggen.

 

Ingen kommentarer: