tirsdag den 8. februar 2011

ER DER EN SAMMENHÆNG MELLEM SUNDHED OG ØKOLOGI?

Mange har en mening om den, men hvor mange ved f.eks. hvad økologisk jordbrug egentlig handler om? Ja, naturligvis ved de fleste incl. mig selv, at det handler om færre sprøjtegifte. Men hvad mere? Er der argumenter som sort på hvidt kan overbevise mig om, at jeg skal begynde at købe endnu flere økologiske varer i stedet for de konventionelle som altid er billigere (undtagen en sjælden gang smør på tilbud), og samtidig ofte er større og mere skinnende.
De 4 principper for Økologisk Jordbrug

1. Sundhedsprincippet
Økologisk jordbrug bør opretholde og forbedre jordens, planternes, dyrenes, menneskenes og planetens sundhed som en udelelig enhed.

2. Økologiprincippet
Økologisk jordbrug bør bygge på levende økologiske systemer og kredsløb, samarbejde med dem, efterligne dem og hjælpe med at bevare dem.

3. Retfærdighedsprincippet
Økologisk jordbrug bør bygge på forhold der sikrer retfærdighed med hensyn til det fælles miljø og livsmuligheder.

4. Forsigtighedsprincippet
Økologisk jordbrug bør drives på en forsigtig og ansvarlig måde for at beskytte nuværende og fremtidige generationers sundhed og trivsel og tage vare på miljøet.
I kiropraktik (blandt mine kiropraktor venner på facebook) er den populære sætning i øjeblikket "heal the world one patient at a time". Efter at have læst ovenstående 4 principper, føler jeg den samme ikke demagogiske, ikke religiøse interesse for kloden omkring os. Det var en øjenåbner for mig. Så næste gang ryger der lidt mere økomad i indkøbskurven.

Hvordan det passer ind i budgettet? Jeg lader være med at "spare" penge ved at købe tre af en ting, fordi det er på tilbud, i forsøget på at undgå at smide mad ud. En artikel på www.fpn.dk siger, at vi smider 20 procent af maden ud i en gennemsnit husholdning i Danmark. Men ikke længere i vores køkken!

Ingen kommentarer: