tirsdag den 18. januar 2011

Håndboldfeber og 5 simple sidde regler

Håndboldfeberen er over os – heldigvis. Jeg synes det er skønt at følge nogle mennesker, som gør noget de virkelig brænder for 100% . Mens jeg råber og skriger på de danske helte, sidder min mand stille og roligt og opdaterer sin kalender (spiller computerspil). Det gør så til gengæld, at jeg får stuens bedste plads, når jeg ser håndbold, og det er med til at forebygge at jeg ikke får ondt i ryg og nakke, alle de timer, hvor jeg normalt ikke ville se TV.


For selv om det er til stor glæde og fornøjelse at se håndbold i TV er det ikke vist ikke det sundeste vi kan gøre. En amerikansk undersøgelse offentliggjort i januar 2011 udgaven af Journal of American College of Cardiology, siger at mennesker som ser mere end 2 timer fjernsyn om dagen, har større sandsynlighed for at udvikle hjerte-karsygdomme end dem som ser mindre fjernsyn.

Heldigvis er hver kamp jo mindre end 2 timer. Til gengæld er de lange nok til at få ondt i ryggen, hvis du sidder dårligt.

Men der er nogle simple sidde principper, som kan hjælpe dig med at forebygge ryg- og nakkegener:

1. sid lige for fjernsynet
2. placer fjernsynet i en højde så du kikker lige ud (holder nakken lige)
3. få støtte i nakken
4. læg et oprullet håndklæde eller en lille pude i lænden, så du ikke runder i ryggen
5. rejs dig op i pausen

Det skal lige tilføjes, at i Danmark ser vi fjernsyn i gennemsnit 3 timer og 20 minutter om dagen – og vi har aldrig tidligere set så meget fjernsyn. Forskerne siger, at det skyldes, at vi vil fællesskabet. Godt så, fællesskab!! så fik jeg den undskyldning for at se alle kampene i mellemrunden – og forhåbentlig den danske deltagelse i finalen!

Kilder: http://mobil.jp.dk/forbrug/forbrugartikel.pml;jsessionid=833EBEE94DBAE75D759C868653B910A6.uw-portal2?articleid=2286295

http://healthnewsreport.blogspot.com/2011/01/too-much-time-spent-watching-tv-is.html

Ingen kommentarer: